Aminokyseliny – aký vplyv majú na naše telo, zdravie a imunitu?

TELESNÁ SILA, ZDATNOSŤ, KONDÍCIA, VITALITA – naša schopnosť ľahko a rýchlo s dobrou obratnosťou prekonávať rôzne prekážky, na úrovni fyzickej, ale aj tie, ktoré súvisia holisticky so zdravím, psychickou pohodou atď…

Naša telesná zdatnosť nie je trvalou vlastnosťou, v priebehu života sa mení, môže sa zvýšiť pomocou pravideľnej športovej aktivity a výživy, alebo sa zníži nečinnosťou, fyzickou pasivitou, chorobou.

Nieje dôležitý iba údaj, akého vysokého veku sa ako populácia dožívame, zásadný je údaj, akú fyzickú a psychickú kvalitu života prežívame s pribúdajúcim vekom. 

Ako zvýšiť kvalitu života, udržať ju do vysokého veku, budovať svoju fyzickú silu, zdatnosť a vitalitu???

Najdôležitejší vplyv na našu fyzickú vitalitu majú:

  1. DOSTATOČNÁ FYZICKÁ AKTIVITA – pravideľný fyzický tréning
  2. DOSTATOČNÁ KVALITNÁ VÝŽIVA zameraná na kvalitné mikro a makroživiny, tuky a proteíny, znížené množstvo sacharidov a prázdnych neproteinových kalórií.

Vedeli ste o tom, že AMINOKYSELINY sú základnou stavebnou jednotkou bielkovín – proteínov a práve bielkoviny nutne potrebujeme na tvorbu tkanív, svalov, enzýmov, hormónov a imunitného systému? Súčasná populácia je PODVÝŽIVENÁ na MAKROŽIVINU – BIELKOVINU, naša strava má väčšinou kriticky nízky obsah esenciálnych aminokyselín ( telo si ich nedokáže vyrobiť ), ktoré prijímame v strave. Pokiaľ máme v strave nedostatok BIELKOVÍN, znamená to nielen SLABÉ SVALY a ZLÚ REGENERÁCIU, ale i ÚNAVU, OSLABENÝ IMUNITNÝ SYSTÉM, riziko kožných ochorení atď… 

Premýšlať nad doplnením AMINOKYSELÍN do stravy je dôležité pre nešportovcov rovnako, ako pre športovcov. Zvýšiť obsah aminokyselín by mali ľudia počas choroby, pri liečení pooperačných stavov, starší ľudia, aktívni športovci, ľudia s pleťovými problémami a všetci ľudia, ktorí si chcú udržať optimálne zdravie a fyzickú vitalitu.

PROTEOSYNTÉZA je tvorba nového bielkovinového – svalového tkaniva v tele. Ak dodávame do organizmu dostatok všetkých 9 esenciálnych aminokyselín ( pozor, nielen BCAA aminokyseliny, tie sú 3 ), znásobíme schopnosť nášho tela tvoriť a regenerovať svalové vlákna až 3.5 x. 

Ok, a teraz otázka: Nedajú sa aminokyseliny doplniť aj v strave???

No jasné, dajú. Ak denne skonzumujeme aspoň 30 g bielkovín naraz ( denne strava zložená z dostatku kvalitného a veľkého množstva mäsa a živočíšnych produktov / platí pravidlo, čím viac rokov – tým viac bielkovín je treba prijímať na udržanie vitality a pohyblivosti ), aminokyseliny si doplníme. Negatívny následok toho je však VEĽKÉ MNOŽSTVO KALÓRIÍ, ktoré majú za následok NADMERNÉ PRIBERANIE, lebo sa vo všeobecnosti MÁLO HÝBEME. Z rastlinnej stravy obsahuje len málo rastlín všetkých 9 aminokyselín (sója, pšeno, quinoa) teda spoliehať sa na doplnenie aminokyselín takouto formou nemôžeme.

Takže si zhrňme informácie:

Ak chceme zdravo starnúť, budovať imunitný systém, mať krásne, štíhle, vypracované svaly – týka sa to žien rovnako, ako mužov, dámy, nemusíte sa báť, že vám narastú veľké svaly, práve naopak, krásne, pevné a štíhle svaly… ak chceme znásobiť proteosyntézu, priamym posilnením svalov posilniť aj kosti, ak jeme nedostatok mäsa, alebo skĺzame k jedlám, ktoré obsahujú iba veľa neproteinových kalórií, ak chceme podporiť zdravú tvorbu hormónov, enzýmov, chceme zdravé tkanivá v tele, ak chceme posilniť najväčší sval v tele – srdce, chceme znížiť krvný tlak a udržať si srdce zdravé, ak chceme znížiť  známky starnutia v našom tele, ak chceme maximalizovať účinky športovej aktivity, AMINOKYSELINY sú v našej strave nevyhnutnosťou. 

Aké je správne dávkovanie?

  • 1 odmerka ideálne ráno / večer nalačno zarobiť do pohára čistej vody
  • aminokyseliny je dôležité prijímať aj v “netréningový” deň
  • 1 odmerka =  3.6 g aminokyselín ( všetkých 9 esenciálnych aminokyselín )
  • maximálna denná dávka podľa Dr. Wolfeho je cca 10 – 15 g
  • doporučená denná dávka pre bežného človeka je 1 odmerka.

“AMINOKYSELINY môžu mať najväčší vplyv na ľudské zdravie!” Dr.Robert Wolfe Ph.D. – 40 rokov výskumu aminokyselín, bielkovín a svalov.

Pri akomkoľvek závažnejšom ochorení je potrebné konzultovať užívanie akýchkoľvek výživových doplnkov s ošetrujúcim lekárom.

blog vznikol v spolupraci s www.krasavpopredi.sk
text: Daniela Viznerova
foto: Mimi Candi Pelikan


Starší príspevok Novší príspevok